Sweet ass Bro.

Hey daar Nederland! Hoe is het met jullie? Ook hier in Nieuw zeeland gaat het nog altijd geweldig met mij! Jaaaa, ik ben alweer al mijn laatste land toegekomen. De tijd vliegt, helaas en gelukkig. Maar ik heb nog even om hiervan te genieten. Hoe ik dat doe in Nieuw Zeeland....

Christchurch: The city that rocked me.

Daar stond ik dan op het vliegveld in Christchurch,Nieuw Zeeland. Na 40 uur van wachten,vliegen,wachten,vliegen,wachten en vliegen was ik toch echt daar. Dus wat doe je dan? Geen lonely planet om me te lijden, geen gids om me te sturen, eigenlijk geen idee wat te doen. Maar even rondgelopen, een folder van een hostel gevonden en mezelf daar naartoe getransporteerd. Wauw wat is Nieuw Zeeland anders! Geen chaos in het verkeer, in plaats van palmbomen staan er dennebomen langs de weg en shit wat is het hier koud! Mijn tropische ik is niet meer gemaakt voor temperaturen onder 25graden. Met 17graden en flinke wind is het dan toch echt even wennen. Na een heerlijke warme douche(eerste keer dat ik een 'echte' douche heb gehad sinds....lang) snel wat gegeten en gaan slapen om de volgende dag Christchurch te gaan verkennen. Jullie herinneren het je misschien nog wel. Christchuch was nog niet zo heel lang geleden getroffen door een behoorlijke aardbeving? Zoiets herinnerde ik mij in ieder geval. Dat de stad na meer dan een jaar nog steeds in deze staat verkeerde had ik niet verwacht. Het hele centrum van de stad is afgezet en bestempeld als 'red zone'(verboden toegang). Overal staan gebouwen met scheuren, kapotte daken of waar simpelweg de helft van mist. Waar je normaal een bruisend stadshart verwacht is nu helemaal niemand, een soort spookstad. Betekend dat dan dat er niets te doen is in Christchurch? Zeker niet! Ik ben naar het Canterburry museum geweest(waar een zeer indrukwekkende tentoonstelling over de aardbeving was), heb de botanische tuinen bezocht, heb wat geshopt(ik heb toch echt warmere kleren nodig voor dit weer!) en ben naar New Brighton geweest. Al met al waren mijn dagen in Christchurch zeer geslaagd. Alhoewel het echt even wennen was om weer in de westerse wereld te leven. Zelf boodschappen doen, zelf koken en je eigen kleren wassen! Ja dat Azie was me eigenlijk toch een partijtje lux! Na een paar dagen Christchurch ben ik gestart met de Kiwi Experience. Iets soortgelijks als wat ik in Laos heb gedaan. In principe een bus die een bepaalde route heeft, waar ik op en uit kan stappen wanneer ik wil. Kwart voor 2 's middags stap ik in en off we go!

Kaikoura: A glimpse of the beauty.

De reis naar Kaikoura was echt prachtig! We reden door de meest waanzinnig mooie landschappen, die totaal anders waren dan alles dat ik tot nu toe heb gezien. Glooiende goudgele heuvels, afgewisseld door bergen waar op de toppen sneeuw valt te bespeuren en een prachtige kustlijn. Dit alles is onderdeel van het Zuiderleiland waar ik later ongetwijfeld nog veel meer van ga zien! Tijdens de busrit ontmoet ik Finn. Een meisje uit Duitsland waarmee ik de afgelopen dagen heb uitgehangen. De busschauffeur is ook een toffe gast, Kayne. Doet dit werk al een hele tijd en noemt alles(zoals het de kiwi experience betaamd) sweet ass, het werkt erg aanstekelijk. Na een paar uur komen we aan in Kaikoura, een dorpje ten noorden van Christchurch. Prachtig gelegen tussen op een plek waar de bergen en de zee in elkaar overgaan. Hier kan je met dolfijnen zwemmen en walvissen spotten(niet gedaan maar wel zeehonden gezien) en mooie wandelingen langs de kustlijn maken. Helaas heb ik een vrij strak tijdschema dus langer dan 1 nacht kan ik hier niet blijven. Om toch niet iets mee te krijgen van al deze schoonheid ben ik de volgende ochtend extra vroeg opgestaan op de zonsopgang te bewonden en ik kan jullie vertellen(zoals jullie misschien al wel op de foto's hebben gezien) het was zeer de moeite waard...

Wellington: The coollest little capital.

Na de zonsopgang mn tas ingepakt en weer op de bus gestapt richting Wellington, de hoofdstad van dit prachtige land! Na weer een paar uur in de bus en een paar uur in de boot(een reis die ook zeker geen straf was, wauw wat een landschappen!)kwamen we aan in Wellington. Hier heb ik de afgelopen dagen een hele toffe tijd gehad. Wellington is zeker een van de tofste steden waar ik ooit ben geweest. Met een centrum dat vol zit met winkels,bars,restaurants, bioscopen en supermarkten in hoge flats of kleinere gebouwen die uit vroegere tijden stammen heeft de stad een bruisend hart. Maar het is ook zeker de moeite waard om even naar de haven te lopen waar je een schitterend uitzicht hebt over de zee en omliggende bergen en heuvels. Is al dat stadse je even te veel? Dan zijn hier ook weer prachtige botanische tuinen te bewonden of maak een wandeling naar de top van Mount Victoria. Daar kan je in alle rust de hele stad van een afstandje bekijken terwijl de zon onder gaat. Ook hier heb ik weer een supertof museum bezocht. Het Te Papa(betekent onze plek) is echt een heel tof museum. Heb er een hoop geleerd over aardplaten en dat soort zaken(zeer educatief allemaal), heb een reuzeinktvis gezien!, weer wat kunnen leren over Maori cultuur en een paar hele aparte en interessante kunstwerken kunnen aanschouwen. Voor iedereen is wel iets te vinden in dit museum. Vandaag heb ik ook een bezoekje gebracht aan de Weta Cave. Weta is het bedrijf achter de special effects, make up, decors, masker etc etc van Lord of the Rings, Avatar, Kuifje en noem het maar op. De Weta Cave is een plek waar ze sommige van de dingen tentoonstellen(zoals een beeld van Gollum) en waar ze je(door middel van een video) een tour geven door het bedrijf. Al met al is mijn tijd in Wellington zeer succesvol en super leuk geweest. Zeker een stad waar ik nog wel eens een keer heen zou willen gaan!

Nieuw Zeeland is echt super! Inmiddels ben ik alweer aan veel dingen gewend(alhoewel ik het nog echt te koud vind en elke keer weer intens kan genieten van de mogelijkheid om een warme douche te nemen) en vind ik het met de dag leuker hier. Qua natuur is dit land werkelijk prachtig en in Europa en Azie heb ik dit soort landschappen niet gezien, dus dat is weer mooi meegenomen. Verder zijn de Kiwi's(Nieuw Zeelanders)super aardige mensen die altijd behulpzaam zijn en nooit een slecht humeur lijken te hebben. Een happy way of living. Leuk detail, iedereen die de bus uitstapt bedankt de busschauffeur(iets om thuis uit te proberen?) Ondanks dat alles hier een stukje duurder is geniet ik van alles met volle teugen. Morgen ga ik richting Taupo waar ik hopelijk Mount Doom ga beklimmen! Of dat me gaat lukken kunnen jullie de volgende keer wel lezen!

Enjoy life!

Caius

Reacties

Reacties

Micha

Erg leuk om al je verhalen te lezen! Eigenlijk zou iedereen dit moeten doen!

fien

Whoop, whoop!!

malou

heerlijk heerlijk weer andres genieten...

Piet Hagen

Beste Caius,
Je reisverslagen gelezen, wat een interessante reis. Leuk om te zien hoe makkelijk contacten met Indonesiërs en medereizigers totstandkomen. Indonesië staat op ons programma, maar er is om allerlei redenen nog steeds niet van gekomen. Met hartelijke groet, Piet Hagen (achterbuurman)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!