Misty mountains and paradise islands.

Hallo daar Nederlanders! Hoe maken jullie het? Ik doe het zoals altijd nog altijd geweldig! Volgens mij was mijn laatste verhaal alweer een tijdje geleden en in de tussentijd heb ik natuurlijk weer het een en ander, beleefd,gezien en gevoeld. Tijd om jullie maar eens te vertellen wat dan precies....

Malang: An original setting.

Dus daar ging ik dan de volgende dag, met Max en Titus richting Malang. Malang was voor mij echter niet in 1 dag te berijken, dus besloot ik om in Blitar te stoppen. Niet de meest interessante stad, maar Titus had gelezen dat hier wel een mooie Hindu tempel stond. Nu zou je denken dat ik inmiddels wel eens uitgetempeld was, maar niets is minder waar. Elk tempeltje is weer anders(ok het zijn niet allemaal Borobudurs, maar nog steeds leuk om te zien!) en dit was mijn eerste Hindu tempel. Weer een hele andere stijl dan alles wat ik tot nu toe had gezien, een stuk ouder ook, maar zeker wel de moeite waard. Na ons tempelbezoek doorgereden naar Malang, waar we toch wel een hele originele slaapplek vonden. Op het dak van een hotel, stonden 3 bamboehutten waar backpackers goedkoop in kunnen slapen. Niet echt precies wat je verwacht aan te treffen op het dak van een hotel, maar wel heel tof. Uitzicht over de stad en op de bergen, en misschien wel de beste douche die ik in mijn hele leven heb gehad. Voor de rest was Malang geen hoogtepunt, ik zat dan ook ontzettend met de tijd in de knoop, omdat Indonesie gewoon heel groot is en ik al bijna de helft van mijn tijd op Java had doorgebracht. Als een soort overhaastte beslissing besloot ik om 's avonds de bus richting Bali te pakken en de Bromo over te slaan. Even later op het busstation toch nog van gedachte veranderd en toch maar wel de bus richting Bromo gepakt. Dit was misschien wel de beste beslissing van mijn reis....

Gunung Bromo: Incredibly incredible.

Rond 10 uur 's avonds aangekomen in Probolingo(stad in de buurt van de Bromo) en meteen een tour geboekt voor de volgende morgen om de zonsopgang te bekijken. Dat ik nog betaald heb voor accomodatie is eigenlijk te gek voor woorden, omdat ik welgeteld 3uur de tijd had om in mijn bed te liggen voordat de wekker ging. Om half 3 's ochtends werd ik opgepikt en ging ik samen met een gids en een Nederlands stel richting de Bromo. Ik durf te zeggen dat wat ik de rest van de ochtend zag, het mooiste was dat ik tot nu toe heb gezien. Rond 4uur stappen we uit aan de voet van een berg die uitkijkt over de Bromo(trouwens, de Bromo is een vulkaan). Het eerste wat opvalt is de prachtige sterrenhemel. Omdat we toch wel op hoogte zitten en er weinig licht om ons heen is, worden we getrakteerd op een klein spektakel in de lucht. Het grote spektakel begon echter toen we boven op de berg stonden en aan het wachten waren op de zonsopgang. De tijd gaat voorbij en met elke minuut die voorbij gaat gebeurd er wel iets met het landschap. Langzaam maar zeker, wordt het steeds lichter aan de horizon. De lucht lijkt in de verte wel een regenboog als langzaam het licht begint te komen. Dan pas kunnen we zien wat voor een schoonheid er voor ons ligt in de vallei. Omhuld in een zee van wolken ligt de Bromo prachtig in het midden van een vallei te wachten op de zon(en op de vele honderden foto's die volgden.) Echt mensen elke vijf minuten deed het licht weer iets met de wolken, de horizon of de bergen om mij heen. Dit was echt een spektakel om naar te kijken. Na een uurtje of 2 ons aan dit kleurenschouwspel te hebben vergaapt, was het tijd om de vallei in te gaan en deBromo te beklimmen. De vallei zelf was een maf iets, het leek een soort woestijn waarin allemaal wolken hingen waardoor je niet veel verder dan 10 meter kon zien. Ook dit zorgde er weer voor dat ik mijn camera nauwelijks met rust kon laten, omdat er elke 5 minuten wel weer een mooier plaatje langskwam. Toen we bij de Bromo aankwamen stond ons een behoorlijk intensieve klim te wachten. Maar jong, sterk en gezond dat ik ben, lukte het mij toch wel aardig. Dat kon ik niet zeggen van een hoop Indonesiers, die halverwege bijna dood neervallen van de uitputting en zich hopeloos vastklampen aan de railing van de trap(hoe vervelend het ook voor hun is, het was wel een heel grappig gezicht). Ook boven op de Bromo was het weer een beeldschoon plaatje. Tegen de tijd dat ik boven was waren de wolken weg getrokken en had je volledig zicht over de vallei. Ik kan nog wel even doorgaan over al het moois wat er te zien was op dat moment, maar ik denk dat jullie het inmiddels wel begrepen hebben: De Bromo is prachtig!

Bali and Lombok: B-e-a-utifull.

Na de Bromo stond een dagje buszitten op het programma. In 1 lange rit doorgeracet naar Bali, waar ik niet van plan was lang te blijven. Dat heb ik dan ook niet gedaan, maar toch was Bali een mooi voorproefje van wat mij te wachten stond. Het is misschien wel iets te tourischtisch en voor mijn arme zelf iets te duur, maar Bali is wel echt een prachtig eiland. Maar misschien toch meer iets voor een zomervakantie? Na 2 dagen Bali stond Lombok op het programma. Na een eindeloze dag van wachten tot de veerboot aankomt, letterlijk op de veerboot wachten tot deze vertrekt en vervolgens ook nog eens 5uur op deze boot gezeten terwijl hij een soort van in beweging was, kwam ik dan eindeleijk aan in Lombok. Met de Ocek(scootertaxi) richting Sengigi gegaan waar ik vervolgens mij 2 dagen heb kunnen vergapen aan de schoonheid van Lombok. Hoe mooi Bali ook is, Lombok is voor mij het mooiste eiland dat ik ooit gezien heb. Een scootertje huren en langs de kliffen touren die telkens weer een prachtige baai vertonen( de een nog mooier dan de ander) om vervolgens wat meer het land in te gaan waar aan mijn linkherhand eindeloze rijstvelden, palmbomen en de oceaan waren. Aan de andere hand ook eindeloze rijstvelden, met op de achtergrond een prachtig berglandschap. Ook heb ik op Lombok 1 van mijn beste maaltijden tot nu toe gegeten. Een klein tentje waar ze 2 soorten noedelgerechten serveren. Maar dit zijn niet zomaar noedels, dit zijn dagverse, door een Italiaan bereidde noedels! En ik kan jullie vertellen, die smaken heel erg goed. Helaas is het in deze tijd van het jaar niet mogelijk om de Rinjani te beklimmen(een van de hoogste vulkanen in Indonesie) dus moest ik maar iets anders zien te vinden. Als alternatief kwam ik met de Gilli's, een zeer verstandige keuze.

Gilli Trawangan: A holiday in my holiday.

3 superkleine eilandjes, vlak bij de kust van Lombok. Deze 3 schoonheden zijn de afgelopen jaren immens populair geworden, maar zijn nog zeker niet 100% getouristeriseerd. Ok, het zit vol met guesthouses, restaurants en bars, maar het heeft nog wel dat super relaxte klein eiland sfeertje(dat om de 5 minuten iemand je paddo's,wiet,cocaine,heroine of conditioner probeert te verkopen, neem ik er maar voor lief bij, en nee ik heb het niet gebruikt). Vanuit mijn guesthouse in Sengigi had ik 2 Australische jongens leren kennen(Bart en Jake), waarmee ik op de Gilli's een kamer deelde. We hadden echt een heel relaxt guesthouse, met 2 nog veel relaxtere eigenaren. Elke keer als je vraagt: 'What did you do today?' is het antwoord eigenlijk altijd:'You know, sleeping and chilling.' En dat is wel zo'n beetje wat ik ook gedaan heb. Natuurlijk heb ik niet alleen maar lopen luieren! Een snorkeltripje de ene dag, waar ik echt het meest waanzinnige onderwaterleven heb gezien. Naast de 1000en vissen die er in alle kleuren, soorten en maten rondzwemmen ben ik nog een dier tegengekomen in het water, waarvan ik niet verwacht het er 1 te zien, laat staan 3. Na een kleine tien minuten snorkelen spot ik mijn eerste zeeschildpad in de zee. Prachtige dieren zijn het, en net zo relaxt als de eilandbewoners. Een beetje koraal aan het eten en een beetje rondzwemmen. Wel echt prachtig om te zien. Vooral de tweede schilpad(echt een joekel!)die naar het wateropppervlak kwam om adem te halen en dat binnen handbereik van mij deed, wauw, heel vet. Maar ook 's nachts was de oceaan zeer spektaculair. Tijdens een nachtelijke duik wees iemand mij erop dat de plankton in het water 's nachts ligt geeft. Heel bizar, maar wel heel mooi. Eigenlijk is het net alsof er vuurvliegjes onder water zwemmen. Naast alle mooie vissen in de zee, lag er ook elke dag een hele lekkere vis op mijn bord. 'S avonds is er een vismarkt, waar iedereen naartoe komt om voor een euro of 2 een heerlijk verse vis te eten. Red Snapper, Tuna,Shrimp,Lobster,Barracude noem het maar op, het ligt er allemaal. Spotgoedkoop en super lekker.

Na 5heerlijke dagen op de Gilli's ben ik weer vertrokken. Ik zit nu in Mataram, een stad in Lombok. Morgen vlieg ik door naar een nieuwe bestemming in Indonesie: Sulawesi. Ik ben heel erg benieuwd wat dat gaat brengen. Het zal ongetwijfeld weer een geweldig groot avontuur worden, waar ik met volle teugen van ga genieten! Tot die tijd wens ik iedereen thuis het allerbeste toe en wil ik jullie er nog maar eens een keer aan herinneren: Enjoy Life!

Groetjes uit Indonesie, tot de volgende keer!

Caius

Reacties

Reacties

Martijn

Hey,
Klinkt weer geweldig. Neem je lekker visje voor me mee?
Groetjes van ons alle
Martijn

Malou

Ik was even helemaal bij je! Wat een prachtige plekken , wat een genieten..
net als je foto's.
Ik denk aan je, en laat je weer gaan!
Liefs, veel liefs, heel veel liefs!!!

Madeleine

Caius, Mooie verhalen van de andere kant van de wereld. Geniet ervan. Groet, Madeleine

Marianne B. Moens

Ha Caius,

Maar eens even een reactie van deze kant van de wereld. Wat een mooioe verhalen en wat beleef en zie jij veel. Geniet verder, liefs en groet ook van Hein, Marianne

Oma An.

Dag lieverd, ik heb weer genoten van jouw berhalen.Blijf nog maar een poosje daar.Ik bewonder je dat je het alleen doet. Wel met mensen maar toch .Ik zou het niet durven.Sla veel op in je ziel .daar is het goed, als je het eens nodig hebt.Ik voel wel, dat het diep in werkt. Blijf je zelf trouw.Dag m'n Lieverd tot de volgende Keer.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!