The perfect ending to Indonesia

Hey daar volgers! Hoe staat het leven ervoor? Hier is het verrassen genoeg nog altijd geweldig en zelfs nog wel iets beter dan dat. Het is inmiddels alweer een aardige tijd geleden dat ik iets geschreven heb. De afgelopen weken zijn gevuld geweest met ongerept paradijs, stedelijke vermaking en jungle. Wat dat dan allemaal precies was....

Lore Lindu: Failed attempt #1.

Na Tentena wou ik graag naar Lore Lindu national park. Lore Lindu staat bekend vanwege de reuzezwerfkeien, zwerfstandbeelden en tarsiers(kleinste primaat ter wereld met hele grote ogen). Met name de tarsiers waren een grote motivatiefactor om hier naartoe te gaan. Toen ik in de dichtstbijzijnde stad was, bleek echter dat de weg naar het park vanwege een landverschuiving ontoegankelijk was. De omweg zou me nog 2extra dagen rijzen heen en 2 dagen terug kosten. Helaas ging dit feest niet door. Het was echter niet allemaal verspeelde tijd. Ik had een hoop tijd om te wachten en ben mij eens gaan verdiepen in studies. Ik heb de keuze nu bijna gemaakt, antropologie of future plantet studies. Zo zie je maar, elk voordeel heb zo z'n nadeel. Vervolgens van Poso doorgegaan richting Ampana waar ik de boot naar de Togean Islands zou pakken...

The Togean Islands: A paradise ontouched.

9 uur 's ochtends vertrok de boot die rond 2uur 's middags in Wakai aan zou komen. De rit zelf was al een heel spectakel aangezien 2 duitsers aan boord een baracuda van iets meer dan een meter hadden gevangen. Alsof dat nog niet genoeg was kregen we na een paar uur ook een groep dolfijnen in het zicht, Die vervolgens vlak voor de boot gingen zwemmen! Echt super om te zien, het is net alsof Indonesie mij nog even duidelijk wil maken dat het echt het tofste land ter wereld is. Niet alleen de dieren onderweg zijn idrukwekkend, de eilanden zelf zijn ook bizar mooi. Strak blauw, superhelder water, met jungle gevulde eilanden en superwitte zandstrandjes met palmbomen. Elk eilandje(en het zijn er een hele hoop) lijkt wel een postkaart. Na 5uur op de boot heerlijk in het zonnetje te hebben gezeten kwam ik aan in Wakai. Hier ontmoette ik Uni, een eigenares van een guesthouse. Maar met Uni meegegaan en eens kijken wat ze te bieden had. Op een afgelegen plekje van Pulau Togean ligt Sunset Beach. 4bungalows en een restaurant. Voor 100.000rupiah(8,5euro) heb ik mijn eigen bungalow, 3maaltijden,koffie,thee en snorkeltrips. De vijf uur in de zon hadden overigens toch iets meer effect dan ik had gedacht, echt ik ben nog nooit zo verbrand geweest. Heerlijk overal blaren op mn gezicht, dat aanvoelde alsof er een bal keihard in mn gezicht was geknald, ach ja een foutje moet kunnen. Die avond werd overigens al mooi gedemonstreerd waarom het sunset beach heet. Perfect uitzicht op een prachtige zonsondergang. Het eten was overigens ook altijd helemaal super. 2 x per dag verse vis,rijst en nog van alles en nog wat(ik denk dat ik op de togeans voor het eerst op deze reis weer wat ben aangekomen). De volgende dag ging ik samen met Jan en Lisa, een duits koppel, op een snorkeltripje naar het kwallenmeer. Dat is een zoutwatermeer waar kwallen zwemmen(heeeeeel veel kwallen)die omdat er in dat meer geen roofdieren zitten niet meer steken. Toch is het wel een beetje eng als je een kwal ziet opduiken(paar met oranje) en er vervolgens nog een ziet. En nog een, en nog een, en nog een, enz. enz. tot je helemaal omsingelt bent. Maar gelukkig steken ze echt niet. Hierna gingen we door naar Karina beach. Werkelijk het perfecte strandje. Een strook wit zand, palmbomen en knalblauw water omsingeld door een baai. Echt super mooi. Waar de zonsondergang van de vorige avond prachtig was, was deze werkelijk spektaculair te noemen. De mooiste zonsondergang die ik ooit in mn leven heb gezien. Een explosie van kleuren door elkaar heen en elke 10 minuten veranderd er wel wat, waardoor het alleen nog maar mooier wordt. Na Sunset Beach ben ik met Jan en Lisa naar Malenge gegaan. Dat is een ander eiland in de buurt. Hier heb ik vijf heerlijke dagen doorgebracht die gevuld waren met snorkelen, zwemmen, lezen,luieren,vissen en weer overheerlijk eten. Ook heel tof was dat je op Malenge tarsiers kon zien! Helaas toen ik de jungle wij de jungle in gingen hebben we ze niet kunnen vinden. Wat wel heel erg tof was, was een vleermuizengrot. Ok het stinkt wel echt bizar erg, maar toch is het best wel tof om in die grot te staan waar minstens 100.000 vleermuizen over je kop scheren. Na 8 heerlijk dagen op de Togean Islands kon ik weer helemaal uitgerust verder om mijn laatse weekje Indonesie aan te pakken!

Manado: Back to the city.

Op weg naar Manado was ik nog even gestopt in Kotamobagu, een stad in de buurt van het Nani Wartabone national park. In dit park zou je(kan je het raden?) tarsiers zien
! Maar ook deze keer was het mij niet gegund. De avond voordat ik richting het park zou gaan heb ik mijn grote teen gestoten tegen de stoeprand. Hierbij zat er een mooie scheur in mijn nagel, en na enig chirurgisch werk van ondergtekende was de wond schoon en ingepakt. Een wandeltocht door de jungle zat er echter niet meer in. Dus zat er niets anders op dan met de staart tussen te benen naar Manado te strompelen. Manado is de grootste stad in Noord-Sulawesi. Vol met winkelcentra, verkeer en van alles en nog wat. Wel weer leuk om weer eens in een echte stad te zijn. Heel veel heb ik niet gedaan in Manado, even een filmpje gepakt voor 2 euro, wat inkopen doen voor Nieuw Zeeland, maar heel spektaculair was het niet. Om hier nou 5 dagen door te brengen? Nee niet echt tof. Even in mn boekje gekeken en ja hoor! Er is nog 1 park nog geen uur van Manado waar je tarsiers kan zien! Aangezien mijn teen zo goed als genezen was besloot daarheen te gaan. De avond voor mijn vertrek bleken opeens Anthony, Aisling, Marcus en Peppa(reisgenoten van eerder) in hetzelfde hotel als ik te zitten. En laten zij nou toevalig ook de volgende dag naar Tankoko gaan. Na een kort ritje met de bus waren in batiputih(het dorpje bij Tankoko). Naast het park hebben ze hier ook een zwart strand. Heel apart om te zien aangezien ik inmiddels verwend dat ik ben, gewend ben aan witte stranden. Na het eten vroeg naar bed want om 4uur ' 's ochtend gingen we het park in! Het is heel donker in de jungle en even krijg ik een flashback uit Laos. Deze keer heb ik echter een zaklamp en een gids;). Na een goed uur lopen komen we bij een boom aan waar de tarsiers als het goed is na hun nachtelijke avonturen zouden komen slapen. Na een tijd te wachten begint het al iets lichter te worden en ik vrees dat ook poging nummer 4 om een tarsier te zien gaat mislukken. Dan wenkt de gids ons echter om dichterbij te komen. En ja hoor, daar zijn ze 4 stuks! Het zijn echt wonderbaarlijke beestjes. Heel klein met supergrote ogen en hele menselijke handen. Dit heeft mijn trip naar Indonesie echt 100% compleet gemaakt. Alsof de tarsiers alleen niet voldoende zouden zijn werden we vervolgens ook nog getrakteerd op zwarte makaken, een hornbill*soort vogel) en een luiaard. Na 6uur door de jungle te hebben gewandeld kwamen we helemaal gebroken terug, Maar het was het helemaal waard!

Nu is mijn avontuur in Indonesie voorlopig helaas voorbij. Dit land is echt het meest spektaculaire land waar ik ooit ben geweest, in vele opzichten. Nog nooit heb ik zoveel armoede gezien of afval op straat. Nog nooit ben ik zo aardig begroet door totale vreemden en nog nooit ben ik zo erh afgezet. Nog nooit heb ik zulke prachtige natuur gezien en nog nooit heb ik deze dieren kunnen aanschouwen in het wild. Maar boven alles ben ik nog nooit zo verliefd geweest als op dit land. En nog nooit ben ik zo zeker geweest dat ik een land weer ga bezoeken. Indonesie was echt een ongelofelijke ervaring die ik mijn hele leven bij me zal dragen. Nu gaat het laatste deel van mijn reis beginnen: Nieuw Zeeland! Ik ben super benieuwd wat dit allemaal gaat brengen. Ik hoop dat jullie weer een beetje up to date zijn. Voor nu zeg ik de mazzel!

Enjoy life!

Caius

Reacties

Reacties

MALOU

heerlijk!

Willeke

Genoten van je verhalen en wat een prachtige foto's, geniet er nog zo lang mogelijk van, dit is iets wat je nooit meer vergeet !

Oma/opa

Wat een prachtige ervaring daar in Indonesie.
Blijft je levenslang bij!Stik jalours!!
Caius, hier is het ook goed! We wensen jou veel nieuwe ervaringen in Nw Zeeland
Knuffel van ons beiden

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!