Everyting goes man, I mean: "This is Asia"

Hallo mensjes in Nederland! Hoe is het daar? Hier is het(verwacht je het al?) super! Ik zit nu in Chiang Mai, een stad in het noorden van Thailand. En ik durf te zeggen, Chiang Mai is echt 10x leuker dan Bangkok! Hoe ben ik hier terecht gekomen en wat heb ik allemaal gedaan? I'll tell you. Afgelopen zaterdag was het dan zo ver, de wekker gaat om 6uur, douchen, aankleden mn spullen pakken, uitchecken en op naar het Stray bureau. Rond half 8 was de groepbijna compleet maar ik had al wel kennis gemaakt met de eerste 6 mensen. Steve onze 'begeleider'(Australie), Micheal(Australie), Jill(Engeland), Steve en Hazel(Engeland) en Roos(Nederland). Op moment denk ik, aardige mensen ga ik wel plezier mee hebben. We misten nog 3 mensen maar we moesten toch echt de bus halen dus gingen we. Ze zouden maar de volgende bus pakken. Onze eerste stop was Sukothai, de oude hoofdstad van Bangkok. Het was een behoorlijk lange rit dus we kwamen pas rond 5uur aan. Ingecheckt bij het mooiste hostel waar ik tot nu toe heb geslapen en vervolgens met z'n allen gaan eten. Na een tijdje kwamen nog 2 mensen aanzetten, Barry en Gavin(Ierland), zij hadden op de verkeerde plek staan wachten maar waren met de volgende bus gekomen. Na nog een tijdje wachten kwam dan ook de laatste persoon aanzetten, James(Engeland) en de groep was compleet. In de tussentijd was het al behoorlijk gezellig en een paar Changs en Sam Sangs zat de stemming er goed in. Die avond heb dan ook een nieuw woordje geleerd van de eigenares van het restaurant: mau(jullie kunnen de betekenis vast wel raden). Steve is echt een supertoffe gozer, heel relaxed, altijd in voor een feestje en het is zijn eerste keer dat hij alleen een groep heeft dus ook voor hem iets nieuws. Nu we niet meer in Bangkok zitten merk je dat de mensen relaxter zijn. Later op de avond was Steve door zijn sigaretten heen en vroeg waar hij nieuwe kon halen. De eigenares zei, 500m vederop. Steve had geen zin om te lopen, dus vroeg hij of ze hem wou brengen. Vervolgens kwam ze gewoon aanlopen met haar scootersleutels om die aan Steve te overhandigen. Steve was een beetje te mau om te rijden dus uiteindelijk heeft ze hem zelfs nog gebracht ook. Toen Steve terugkwam zei hij dat hij dit zo tof vond aan Azie. Everyting goes man, I mean, this is Asia.

Dat gevoel heb ik de afgelopen tijd steeds meer en meer. Zo lang je je respectvol en een beetje normaal gedraagt kan je doen en laten wat je wil. De mensen respecteren elkaar hier gewoon meer dan in Nederland en maken zich eigenlijk nergens zorgen over. De volgende dag waren nog door Sukothais historypark gefietst. Mooie ruines, leuke omgeven en leuk om weer eens op een fiets te zitten. Vervolgens door naar Chian mai waar Steve laaiend enthousiast over was, Chiang Mai is great man, it's awesome!

Ik kan niet anders dan Steve gelijk geven, Chiang Mai is echt awesome. Tegen de tijd dat we aankwamen was het al weer avond en iedereen in de groep is gewoon leuk en gezellig, ingredienten voor een leuke tijd. Die avond was er een foodmarket en damn, wat heb ik lekker gegeten! Overal kleine hapjes voor een paar baht. Wontons, loempia's, rijst, bami, fruitshakes en zelfs sushi! Heerlijk gewoon echt top. Vervolgens nam Steve ons mee naar een super vette rooftopbar aan de markt, waar je uitzicht had over de hele markt. Echt een toffe plek met een hele chille vibe. Maar daar eindigde de avond niet! We gingen nog door naar een reggea-bar, waar elke avond live gespeeld wordt. Hele tof plek. Na nog een paar nachtelijke avonturen gingen we rond 2uur toch naar bed, want de volgende dag: Mountainbiken! Dit was de eerste keer dat ik echt van een berg ben gaan mountainbiken en dat is, kan ik jullie vertellen, een hele toffe ervaring. 90% downhill, stukken weg, zandpad, rotspad, geen pad. Superintensieve rit maar echt leip. Rond 4uur weer terug en in de avond naar een muay tai gevecht gegaan. Damn die gaan er echt hard in, maar je kan zien dat ze er lol aan hebben. Als je ze geraakt worden laggen ze soms zelfs. De volgende dag ging de groep door en ik bleef achter want ik wou nog wat meer van Chiang Mai zien. Heel jammer want het was echt top! Maar Chiang Mai is gewoon te leuk om nu al weer te verlaten.

De afgelopen dagen heb ik weer lekker rustig aan gedaan, veel rondgelopen, veel tempels gezien(heb ook een gesprek gehad met een monnik, hele toffe gast) en vooral heerlijk gegeten. Ik heb weer een geweldig plekje gevonden waar ik letterlijk al mijn maaltijden eet. Ze is echt een super kok en ook gewoon heel gezellig. Ik praat met iedereen om me heen, locals, backpackers en gewone touristen, maakt niet uit allemaal zijn ze aardig en in voor een praatje. Zoals vandaag loop ik door een steegje waar een man op een scooter zit voor z'n kledingwinkel. Normaal gesproken zijn de mensen die bij zo'n winkel werken behoorlijk irritant, proberen je naar binnen te trekken om een pak te kopen. Deze man was anders, begon gewoon met me te praten en vroeg waar ik vandaan kwam. Toen ik zei dat ik uit Nederland kwam, vroeg hij enthousiast of ik misschien naar binnen wou komen en een paar dingen voor hem wou vertalen. Vervolgens heb ik een uurtje allemaal brieven voor hem vertaald van nederlandse klanten die ze als aanbeveling achter hadden gelaten. Zo zie je maar weer, alles hier kan.

Zo ik heb jullie weer een hoop verteld(iets te veel misschien?) maar echt nog laaaaang niet alles. Morgen vertrek ik richting Chiang Kong en dan door naar Laos waar een nieuw avontuur op me wacht. Jullie zullen vanzelf wel zien wanneer mijn nieuwe verslag erop staat.

Thank you for reading, geniet van jullie dagen.

Groetjes uit Chiang Mai!

Reacties

Reacties

anne joustra

Ik geniet van je verhalen, wat heb je het geweldig! Op naar de volgende...

malou

hoi caius, wat een enthousiasme, wat kan ik meegenieten, leuk hoor!! geniet!!!!! xx

Martijn

Voghel!,
over 4 dagen ben je jarig!!! Ff een tijd afspreken voor een belletje!

;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!